Veelgestelde vragen

Op deze pagina treft u de belangrijkste vragen en antwoorden aan over glasvezel en de aanleg hiervan in het buitengebied. Staat uw vraag er niet tussen neemt u dan contact met ons op.

Voordelen glasvezel

Glasvezel is een technologie waarmee u razendsnel kunt internetten, haarscherpe televisie kunt kijken en uitstekend kunt bellen. Het is een betrouwbare vaste verbinding die ook voor ondernemers bij uitstek geschikt is. Glasvezel is gericht op de toekomst. Het faciliteert diensten als zorg op afstand, onderwijs op maat en ondersteunt de bedrijvigheid in het buitengebied.

Een goede internetverbinding is steeds belangrijker. Er komen veel nieuwe diensten bij die vragen om een snelle, veilige en betrouwbare verbinding. Denk hierbij aan interactieve diensten, zorg op afstand, onderwijs, thuiswerken, zakelijke toepassingen, domotica, etc. Glasvezel biedt deze snelle en betrouwbare internetverbinding. Omdat de capaciteit van glasvezel in principe oneindig is, kunnen we hiermee tientallen jaren vooruit.

Ja, glasvezel heeft ook voordelen voor senioren. Er komen steeds meer toepassingen, waardoor ouderen langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Dit soort toepassingen zijn vaak slimme apparaatjes, die verbinding hebben met de thuiszorg, of familie of andere instanties. Deze toepassingen zijn op basis van smart living Domotica. Domotica & Slim Wonen valt onder Smart Homes kenniscentrum. Zij houden zich bezig met de ontwikkeling van slimme, begrijpelijke en toegankelijke technologische oplossingen en diensten in de persoonlijke woon- en leefomgeving.

Een diabetes verpleegkundige kan bijvoorbeeld via een camera, of TV met een cliënt die thuis is, overleg hebben. Ook het koppelen van woningen als een zorgketen, waarbij iedere dag even gevraagd wordt hoe het gaat, zijn mogelijke toepassingen. Beeldtelefonie, een bekend programma is skype, maakt het makkelijk om te praten met (klein) kinderen. Dit soort toepassingen vragen altijd veel capaciteit (bandbreedte), en vele toepassingen gelijktijdig uitvoeren, is vaak niet mogelijk via ADSL. Het glasvezelnetwerk maakt dit wel mogelijk en is uitermate geschikt voor dit soort toepassingen.

Televisie kijken via glasvezel biedt tal van voordelen. Naast een groot zender aanbod, waarvan een groot deel in HD-kwaliteit, kunt u gebruik maken van zogenaamde interactieve televisie. Zo kunt u Uitzending Gemist kijken en films en series bestellen en bekijken. Vanwege de hoge capaciteit kunt u in de toekomst probleemloos ultra HD (4k en 8k-televisie) kijken en andere televisiediensten gebruiken.

Tot aan het glasvezelmodem in huis zal het signaal optimaal gegarandeerd worden door de dienstaanbieder en de leverancier van het netwerk.
In huis is de bewoner altijd verantwoordelijk voor de aanleg en het transport van de signalen naar de diverse ontvangers.

Aanbod (abonnement + Vastrecht)

U kunt een extra aansluiting aanvragen op uw adres. De voorwaarde is wel dat op deze extra aansluiting een abonnement bij een dienstaanbieder wordt afgesloten. Daarnaast moet de extra aansluiting te realiseren zijn binnen de standaard aansluitcriteria. Een extra aansluiting kunt u aanvragen bij de dienstaanbieder. 

Alle woningen krijgen een aansluiting, met uitzondering van de woningen die eerder zijn uitgesloten vanwege de hoge aanlegkosten. De woningen die zijn uitgesloten krijgen een maatwerkoplossing.

Verschillende dienstaanbieders bieden diensten aan via het glasvezelnetwerk. Zij bieden in ieder geval snel en stabiel internet, interactieve televisie met zeer goede beeldkwaliteit en betrouwbare telefonie. U kunt kiezen uit meerdere dienstaanbieders en op de pagina van uw gebied is te zien bij welke dienstaanbieders u een abonnement kunt afsluiten.

Aanmelden kunt u bij de dienstaanbieder naar keuze. De diverse mogelijkheden voor de abonnementen staan vermeld op de websites van de dienstaanbieders. Op deze website kunt u zich aanmelden.

Vraag: Moet er altijd € 9,97 betaald worden bovenop de abonnementskosten?

Ja, dit bedrag blijft doorlopen zolang u een abonnement heeft bij een dienstaanbidder. Meldt u zich aan voor een glasvezelabonnement als de campagne afgelopen is, dan betaalt u eenmalig € 239,- incl. BTW. Eenmalige aansluitkosten van €239 worden niet in rekening gebracht wanneer er op het adres al eerder een glasvezelabonnement is afgesloten.

Vraag: Blijft de vastrechtvergoeding van € 9,97 altijd hetzelfde?

Het bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de richtlijnen van het CPI (Consumenten Prijs Index). Dit betekent dat u per 1 januari 2017 een maandelijkse Vastrechtvergoeding van € 9,97 betaalt. Omdat u dit via een automatische incasso betaalt, hoeft u hiervoor niets te doen.

Vraag: Kan ik ook alleen de vastrechtvergoeding betalen, zonder dat ik een abonnement afneem?

Nee, dat kan niet. De vastrechtvergoeding en het abonnement zijn aan elkaar gekoppeld. Neemt u een abonnement af, dan betaalt u de vastrechtvergoeding. Zegt u uw abonnement op, dan stopt ook de betaling van de vastrechtvergoeding.

Vraag: Wanneer er alsnog een subsidie komt, vervalt dan de vastrechtvergoeding?

Nee, Cogas en CIF maken geen gebruik van subsidie. De vastrechtvergoeding is nodig om glasvezel in het buitengebied te kunnen aanleggen.

De afstanden tussen de huizen in het buitengebied zijn veel groter dan in de kernen. Als er glasvezel aangelegd gaat worden zal er meer gegraven moeten worden. Dit brengt hogere kosten met zich mee. Daarom wordt er een maandelijkse vastrechtvergoeding gevraagd van € 9,97 inclusief BTW.

Vanwege de grote oppervlakte en de lage bevolkingsdichtheid is de aanleg van glasvezel in het buitengebied kostbaar. Wij vragen daarom een extra bijdrage van de bewoners. Naast de reguliere kosten voor een abonnement bij een dienstaanbieder betaalt u € 9,97 per maand incl. btw voor gebruik van het glasvezelnetwerk. Deze Vastrechtvergoeding is gekoppeld aan uw abonnement bij een dienstaanbieder. U betaalt deze vergoeding zolang u een abonnement heeft bij een dienstaanbieder. Zegt u uw abonnement op bij de dienstaanbieder, dan stopt ook de betaling van de Vastrechtvergoeding.

Als u voor de deadline een glasvezelabonnement afsluit dan betaalt u geen aansluitkosten. Na de deadline kunt u zich nog steeds bij één van de dienstaanbieders aanmelden. Dan betaalt u wel eenmalig € 239,- incl. btw voor het activeren van de aansluiting. 

Nee, wanneer u bericht heeft gehad dat u aangesloten kan worden hoeft u geen extra aanlegkosten te betalen. Wel betaalt u een vastrechtvergoeding van € 9,97 naast de abonnementskosten.
Meldt u zich aan als de glasvezelcampagne afgelopen is? Dan betaalt u wel eenmalig € 239,00.

Nee. Heeft u een lopend contract bij een dienstaanbieder, dan zult u dit contract moeten uitdienen. Wel kunt u zich alvast aanmelden bij een dienstaanbieder die via glasvezel diensten levert. Op het moment dat uw contract met uw huidige dienstaanbieder afloopt, gaat uw nieuwe contract in.

Let op! Meld dit bij uw nieuwe dienstaanbieder en bespreek het moment van overgaan.

Op dit moment zijn verschillende apparaten verbonden via een ADSLnetwerk. Glasvezel vervangt deze kabel waardoor er meer en sneller gegevens kunnen worden verzonden en ontvangen. De apparaten waar u aan kunt denken zijn:

  • TV, dvd speler, kastje voor digitale televisie, stereo/surround set (radio);
  • PC, laptop, tablet, game consoles, printer;
  • vaste telefoon, mobiele telefoon;
  • (bewakings)camera;
  • overige apparaten.

De snelheid van een internetverbinding wordt uitgedrukt in Mbps of Megabit per seconde (Mbit/s). Hoeveel Mbit/s u nodig heeft, hangt af van het aantal gebruikers en apparaten op uw verbinding en hoe intensief zij het internet gebruiken.

Let op, het gaat hier niet over megabytes, maar megabits. Er is een groot verschil tussen bits en bytes: één byte komt overeen met acht bits. Een internetsnelheid van 60 Mbit per seconde, komt dus overeen met 7,5 MByte per seconde.

Wanneer u bijvoorbeeld alleen woont, hooguit een email stuurt, wat surft en af en toe een video op YouTube bekijkt, dan zal een abonnement van 30 Mbit/s ruimschoots volstaan. Maar wanneer u bijvoorbeeld een huishouden heeft met vier gezinsleden, waarin muziek wordt gestreamd, YouTube filmpjes worden bekeken, videogesprekken worden gevoerd en bestanden worden gedownload, dan is de verbinding een stuk trager. In dit geval kunt u het beste kiezen voor een abonnement van 60 Mbit/s.

Dat is zeker mogelijk. Het aantal aan te sluiten televisies verschilt per dienstaanbieder. Per televisie heeft u, net zoals televisie via de schotel, een aparte digitale TV-ontvanger nodig. Deze ontvanger wordt geleverd door de dienstaanbieder. Hoe u extra televisies aansluit, verschilt per dienstaanbieder.

Alle dienstaanbieders bieden de mogelijkheid voor nummerbehoud (bij inschrijving kunt u dit aangeven).

Voor uw emailadres ligt het eraan welk e-mailadres u nu gebruikt. Gebruikt u een mailadres van uw huidige dienstaanbieder, bijv. KPN, dan kunt u deze niet blijven gebruiken. U kunt een nieuw mailadres aanvragen bij uw nieuwe dienstaanbieder. U kunt ook kiezen om een mailadres te gebruiken dat niet gebonden is met een dienstaanbieder, denkt u bijv. aan Gmail, Hotmail of Outlook.

Aanmelden voor 50%

Vanwege het grote oppervlakte en de lage bevolkingsdichtheid is de aanleg van glasvezel in het buitengebied een kostbare aangelegenheid. Om de kosten van de aanleg te dekken, is het noodzakelijk dat minimaal de helft van de bewoners en bedrijven diensten gaat afnemen via het glasvezelnetwerk. Immers, alleen dan staan er inkomsten tegenover de hoge aanlegkosten.

Als minder dan de helft van de bewoners een abonnement bij een dienstaanbieder afneemt, zullen wij geen glasvezel aanleggen.

Als minimaal 50% van de inwoners van het buitengebied een abonnement afneemt via glasvezel, dan zal er glasvezel aangelegd worden.
Dit betekent dat de kabels in de openbare grond en naar uw woning toe, worden aangelegd. Bovendien zal er een glasvezelaansluiting bij u thuis wordt gerealiseerd.

Heeft u geen abonnement afgesloten tijdens de inschrijfperiode? Dan betaalt u, naast een abonnement bij een dienstaanbieder en een maandelijkse Vastrechtvergoeding van € 9,97 en eenmalig € 239,- aansluitkosten inclusief BTW.

Er zijn een aantal voorwaarden om in aanmerking te komen voor een glasvezelaansluiting:

1. Uw woning/bedrijf is gelegen in het buitengebied waar het glasvezelnetwerk aangelegd zal worden. 

2. In uw woning/bedrijf is nog geen glasvezel- of kabelaansluiting aanwezig.

3. Uw adres staat geregistreerd in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) van uw gemeente en het betreft een woonbestemming.

4. U sluit een contract met een dienstaanbieder naar keuze.

5. In het deelgebied waartoe uw woning/bedrijf behoort tekent minimaal 50% van de bewoners/bedrijven vooraf een contract voor een abonnement bij één van de dienstaanbieder én een contract voor de Vastrechtvergoeding.

Er zijn ook woningen en bedrijven in het buitengebied die niet binnen een deelgebied vallen. Dit is een zeer beperkt aantal. De aanleg van glasvezel naar woningen en bedrijven is zo kostbaar dat deze mensen geen gebruik kunnen maken van het universele aanbod van € 9,97 incl. btw per maand. De bewoners van deze woningen/bedrijven krijgen hierover vooraf bericht van ons. Wij proberen om voor deze woningen/bedrijven tot een passende oplossing te komen.

Per gebied wordt gekeken of het percentage behaald is.

A- woningen

Glasvezel buitenaf gaat uit van de registratie in de BAG (Basisadministratie Gebouwen). Staan de woningen hierin als 2 afzonderlijke adressen vermeld, dan tellen beide woningen mee. Staan de woningen hierin als 1 adres vermeld, dan tellen beide woningen als 1 aansluiting mee.

U heeft recht op 2 glasvezelaansluitingen. Wilt u dat niet, dan kunt u ervoor kiezen om 1 aansluiting met 1 abonnement af te nemen. U dient zich te realiseren dat u in dat geval gezamenlijk gebruik maakt van de internetverbinding, waarbij de ander kan achterhalen wat u op internet doet. Ook is het aantal telefoonlijnen en aan te sluiten televisies op 1 aansluiting beperkt. De dienstaanbieders kunnen u hierover meer vertellen.

Daarnaast hebben wij gemerkt dat veel huishoudens in het buitengebied in een soortgelijke situatie zitten. Als alle huishoudens maar 1 aansluiting en 1 abonnement afnemen, dan heeft dit gevolgen voor het percentage dat deelneemt. De vraag is dan of de minimale deelname van 50% gehaald wordt.

De aansluiting hoeft niet in de meterkast gerealiseerd te worden. Deze kan ook op een andere plek in huis gemaakt worden, bijvoorbeeld bij uw televisie. Dit kunt u overleggen met de aannemer.

Bedrijven in het buitengebied

Dit ligt aan uw wensen en uw specifieke situatie. Wij kunnen ons voorstellen dat u als consument andere wensen heeft dan als ondernemer. In dat geval is het verstandig om 2 aansluitingen te nemen. Voor vragen over 1 of 2 aansluitingen kunt u terecht bij Glasvezel buitenaf. Heeft u vragen over de abonnementen dan kunt u terecht bij de dienstaanbieders.

Overstappen op glasvezel (incl. installatie vragen)

De dienstaanbieder zal u informeren als de computer, telefoon en/of televisie anders geconfigureerd moeten worden of de instellingen aangepast moeten worden.

Van uw dienstaanbieder ontvangt u een nieuwe digitale TV-ontvanger. Deze dient met een netwerkkabel (UTP-kabel) te worden verbonden met het glasvezelrouter of het modem (afhankelijk van de dienstaanbieder). De kabel tussen de digitale ontvanger en de televisie is een HDMI-kabel. Voor meer informatie kunt u terecht bij de dienstaanbieder.

Dat is afhankelijk van enerzijds uw apparatuur en anderzijds de mogelijkheden die uw dienstaanbieder biedt. Er zijn waarschijnlijk wel aanpassingen nodig zodat uw apparatuur kan communiceren via glasvezel.

Om uw telefoon aan te sluiten, kunt u gebruik maken van de oude bekabeling.

Het is bijna altijd mogelijk om uw alarmcentrale aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. Neem contact op met de leverancier van uw alarmcentrale om dit na te vragen.

In de meeste gevallen zal de glasvezelaansluiting naast uw huidige telefoonaansluiting worden gemonteerd. Dit is vaak in de meterkast of in uw woonkamer. Het glasvezelmodem, dat u van uw dienstaanbieder ontvangt, wordt hierop aangesloten. Het glasvezelmodem is een smalle aansluitkast die moet worden aangesloten op een stopcontact. Let erop dat er een stopcontact aanwezig is.

U kunt een groot deel van de bestaande bekabeling blijven gebruiken. Dat geldt in ieder geval voor uw telefoon- en computerkabels. 

U sluit uw telefoon met een reguliere 2- of 4-aderige telefoonkabel met RJ11-connector aan. 

Uw computer of router sluit u aan met uw bestaande netwerkkabelkabel (UTP-kabel) met RJ45-connector. U dient wel rekening te houden met de locatie van het glasvezelmodem. Wellicht dient u de bestaande bekabeling te verplaatsen. Daarnaast kan de huidige netwerkkabel naar uw computer of router verouderd zijn. Netwerkkabels zijn beschikbaar in verschillende kwaliteiten, waarbij de oudere kabels de hoge snelheden van internet via glasvezel niet aankunnen. Uw dienstaanbieder kan u hierover meer vertellen.

Voor uw televisie maakt u nu waarschijnlijk gebruik van een schotel. Ontvanger en schotel zijn verbonden met een coax-kabel en verloopt via een andere route. Als u televisie via glasvezel wilt kijken, dient u de ontvanger met een netwerkkabel (UTP-kabel) aan te sluiten.

Er is sprake van een na-aansluiting indien u voor en tijdens de aanleg in uw straat de glasvezelaansluiting in uw woning weigert.

De kosten voor een zogenaamde na-aansluiting zullen de werkelijke kosten, die gemaakt worden tijdens de aanleg, zijn. 

Is er sprake van een nieuwbouwwoning of is uw woning aangemerkt als maatwerk-adres, waarvoor het standaardaanbod niet geldt? Dan betaalt u de werkelijke kosten voor het realiseren van de glasvezelaansluiting in uw woning. U zult in dat geval een offerte voor de realisatie van de aansluiting ontvangen. Neemt u dan contact met ons op.

Overig

Alle bewoners in het buitengebied waar glasvezel aangelegd gaat worden, worden persoonlijk geïnformeerd. Ook zullen wij informatieavonden organiseren. Dat gebeurt als het gebied, waar u woont, aan de beurt is. Wij kunnen nog niet aangeven wanneer dit is. Wilt u toch op de hoogte blijven, abonneert u zich dan op de nieuwsbrief.

Als u meer informatie wenst, dan kunt u uw vraag stellen via mail (info@glasvezelbuitenaf.nl) of contact opnemen met de Servicedesk (Cogas: 0546 - 836666 of CIF 088-7585800 op werkdagen van 8:00 tot 17:00 uur). Ook kunt zich ook abonneren op de nieuwsbrief.

Let op: wij kunnen nog geen informatie verstrekken of uw woning/bedrijf op glasvezel aangesloten kan worden en wanneer dat zal gebeuren. Hierover krijgt u persoonlijk bericht.